Wednesday, July 18, 2012

huaaarrrrgggghhhhh...




 seminggu dua ni abih smua bank aku apply loan utk beli rumah.. tapi satu pon x dapat macam aku nak.. sbenarnya camni.. aku xdak duit nk bayaq deposit rumah.. jadi aku cari la bank yang evaluate rumah tu mahal dari yangg owner tu nk jual.. tapi paling tinggi pon 225K ja.. lebih 5k.. camni calculation;

harga rumah= rm 220K
bank evaluate= rm225
90%= rm202.5k
al makna nya aku kena tambah; rm220k-rm202.5k= rm17.5K
dalam epf 2nd akaun ada la dlm rm8K.. (hari tu dah buat potongan mara)

tu x kira lawyer untuk snp lg.. aku bajet dlm rm5k..
so genaplah rm15K lagi aku nak kena sedia.. haishh..

aku try apply untuk skim rumah pertamaku tu.. tapi x dapat jugak.. sebab nak kena ada duit simpanan dalam akaun rm10K.. kalau aku ada duit simpanan dalam akaun buat apa la aku nak mohon skim ni kan..?? mangkuk tingkat.. pundek... dan sebagainya.. &$%$^$&$*#$@.... dulu aku memang ada simpanan dan ASB.. tapi dah pakai untuk kawin.. memang clear la.. licin.. macam kepala bapak mertuaku... huhu

 dah kata Cagar Emas tu yang warranti kan 10% tu.. so nak kena ada simpanan buat apa.. aku bukan ada komitmen pon.. bulan2 aku bayaq kredit kad ngan personal loan ja.. tu pon dlm 4rat.. dah tu belen buat sewa rumah ngan makan.. x cukup lagi ka nak bagi pinjam.. warrrrrgggghhhhhh.... the system sucks..

 ramai orang kata rugi beli aparment.. tapi hangpa semua tau x kat shah alam rumah paling murah starting 400K++... agak2 hangpa rasa aku mampu ka..?? bini aku pon x kerja.. aku sorang tanggung 2 orang tau.. tapi aku x pernah menyesal kawin.. cuma aku menyesal sebab dulu banyak sangat enjoy.. kalau aku ada simpanan x la jadi camni..

 aku bersyukur sangat kawin dengan bini aku.. dia boleh sabaq lagi.. duduk asing2.. aku bagi duit seratus.. seminggu baru rm50 dia pakai.. xtau la brapa kali dia makan sehari.. sebagai suami tanggungjawab aku untuk sara dia.. sedia tempat berteduh.. ni lepas kawin lagi susah pulak hidup ngan aku.. hiarrgghhh...

 aku btul2 frust.. benda yang aku rasa dah dalam genggaman aku.. makin sayup2 jer aku nampak.. haisshhh.. dugaan.. dugaan..aku siap dah design rumah tu lagi nak modified, letak macam2.. hancur berkecai camtu ja.. aku dah bosan dengan sistem ni.. menyusahkan ja.. ikut hati rasa nk berenti kerja pastu p travel backpacking.. tepi mengenangkan aku dah kawin.. mana aku nak campak bini aku tu.. ekekeke..

 nampak gayanya aku menyewa je la buat sementara.. kecik semalam cakap rumah dia dah nak dapat kunci.. aku ingat sewa dulu la ngan dia.. pelan2 simpan duit.. dalam setaun dua boleh dah beli rumah.. agak2 setaun dua lagi brapa la gamaknya harga rumah kat shah alam..?? wohaaa...

 well.. life is not all bed of roses.. it'll keep beating u on your knees.. if u let it, it will keep u down.. so i refuse.. i'll get up.. hit me all u want.. but u never gonna keep me down..


4 comments:

  1. huhuhu..sabaq pacat..aku pun mcm rasa skim rumah pertamaku tu sucks.depa igt ramai kaya ka ada simpanan 10k dalam akaun?bukan ka skim tu untuk golongan sederhana ke?umh shah alam mmgm mahal..toksah ckp shah alam,smenyih pun skang mencanak2 naik harga rumah..hampeh tol.takpa pacat, hang survey2 lagi,try lagi.jgn putus asa ok...

    ReplyDelete
  2. aku igt nk sewa rumah ja la.. member aku ada ofer.. tgk la dlu camna..

    huwaaaaaaaaaaaa.. nak balik perlis... sob3

    ReplyDelete
  3. Pacat, jangan down weh...
    katanya skim umah pertamaku tu 100% loan...tapi kena ada 10K jugak ka?? mengarut tahap dewa..

    pacat, buat masa ni, hang pi cari rumah sewa dulu, duduk dengan bini hang..rezeki bini hang insyaallah ada...jangan dok tinggai bini hang dok asing2..tak baguih tauu....
    biaq susah macam mana pun biaq bini dok ada tepi... tapi aku respect betoi la dengan Tie bini hang, aku dulu dengan Do, seminggu ja dok asing2 lepas kahwen....

    walau apa pun, jangan dok stress dengan rumah hampa nak beli tu, mungkin ada cabaran untuk dapat satu2 benda tu.. agaknya nasib hang pun macam aku... ka aku lagi teruk, aku ni kalo nak buat apa2 ada ja halangannnn..tapi last2 baru dapat... huhuhu...

    ingat pacat, isteri seorang lelaki itu adalah pembawa rezeki tau..
    pi cari rumahh sewa dulu...duduk sekali..

    ReplyDelete
  4. tu pasai.. aku pon pelik.. mungkin bank tu ja kot..
    tp td aku dapat kol dr bank lain bleh plak..
    xpa la.. tawakkal ja la..
    aku frust sbb aku dah berkenan sgt dah dgn rumah tu..
    bleh kata frust nunggeng jgak la kalo x dapat.. hahaha..

    tq linda..

    ReplyDelete