Friday, July 20, 2012

terima hakikat

  semalam lepas kerja aku jumpa ben. ben ni dari syarikat perunding perumahan... aku apply nak beli rumah kat dia dan dia akan uruskan application kat semua bank2 ni.. dekat sejam jugak la dia explain pasal pinjaman aku..


  mula2 sekali,.. untuk skim rumah pertamaku.. aku punya pendapat bersih selepas tolak hutang dan keperluan kena clear dalam 55%.. aku punya pulak 66%.. jadi memang susah la nak lulus..  ben ni siap dah restructure aku punya financial plan.. mula2 aku kena kurangkan bayaran bulanan kredit kad aku.. jadi dia cadangkan convert credit kad to ke skim ape ntah.. jadi interest tahunan turun dari 18% ke 9%.. banyak la tu.. tapi nak tukar skim nih.. baki boleh guna x boleh kurang dari 30%.. aku punya boleh guna 70 hengget ja lagi.. hahahaha.. jadi aku kena clearkan hutang dalam 1K++ baru bole tukar skim tu.. 


  lepa tu kena tunggu sampai lepas 15hb depan.. sebab ccris keluar statement untuk tunjukkan aku punya tanggungan bulanan dah kurang.. lepas tu baru aku boleh apply.. baru boleh lulus..  jadi aku balik rumah pikir2.. banyak gak persoalan keluar..


1. mana aku ada duit nak bayar 30% utang kredit kad aku..
2. nak tunggu lepas 15hb depan baru submit application.. nak ka tuan rumah tunggu aku..?? dah la x bayar deposit pon.. ekekeke
3. palling penting sekali.. beb calculate monthly payment aku;


rm163 - bayaran bulanan kredit kad aku lepas tukar plan tu(sekarang rm250)
rm216 - Bayaran untuk MLTA.. sebab lagi untng dari MRTA..
rm947 - rumah aku kena bayaq bulan2.. fixed -2.4% sampai abis hutang (40 tahun)
rm200 - maintenance service apartmen.
rm150 - personal loan..

total = rm1676...

  lepas bayaq hutang nak makan apa.. ekekeke.. so dengan berat hati terpaksa la aku lepaskan rumah tu.. kuang3.. mungkin bukan masanya lagi.. dari aku galas hutang nih.. baik aku bebas financial problen.. hehe..



  apa nak buat.. sabar je la.. walaupun aku x dapat beli rumah.. tp ada hikmahnya.. banyak benda aku belajaq pasai  proses beli rumah ni.. boleh la aku buat rujukan lepas2 ni.. jadi azam taun depan nak clearkan kan utang kredit kad & buat asb.. azam taun ni plak.. nak simpan duit.. insyaallah bln 11 ni aku nk backpacking ngan bini aku.. wohaaaa..!!!!

berjalan d tanah gersang.. jeng3..

2 comments:

  1. takpa pacat,blom rezki nak beli rumah lagi..mana tau lps ni buleh dpt rumah lagi best..think positif anyway..hehehe..ataupun hang try cari rumah bkn kat shah alam..buleh dpt murah sikit..area bandar mahkota pun apartment dia cantik..aku rasa hrga tak lbh 150k kot

    ReplyDelete
  2. mmg byak yana.. tapi mau sejam lbih nk redah jem br sampai opis.. ekekekke....
    ape nk buat.. aku ni memilih sgt.. :p
    lagipon aku ni susah nk suka sesuatu..
    tp kalo dah suka mmg payah la nk pandang yg lain.. huhu

    td owner tu kol.. dia ajak jumpa untuk deal ahad nih.. huhu..
    harap2 ada la positive outcome.. amiinnn..

    ReplyDelete